Kilpailutöiden takana – Young Lions Finland 2025

Veera Paukku ja Emma Rinneheimo Cannes Liosn 2024 -kisaviikolla
Loivan Veera Paukku yhdessä kilpakumppaninsa Emma Rinneheimon kanssa osallistui vuoden 2025 Young Lions Finland -kilpailuun kahdessa kategoriassa – ja shortlistattiin molemmilla. Nyt Veera avaa töitä ja briiffiä niiden taustalla.

Tämän vuoden Young Lions Finland –kilpailun briiffi tuli Martti Ahtisaaren perustamalta CMI:lta, Martti Ahtisaari Peace Foundationilta, joka pyrkii sovittelemaan ja estämään poliittisia konflikteja. Haasteena oli saada kerättyä lahjoituksia nojaamatta shokeeraavaan kuvastoon, ja samalla kasvattaa tietoisuutta sovittelun merkityksestä.

Isona teemana oli myös kestävän rauhan luominen inklusiivisten rauhanneuvotteluiden myötä. Voimakeinojen sijaan kuulemalla kaikkia osapuolia – naiset ja nuoret mukaan lukien – saadaan aikaan kestävämpi lopputulos. Meidän tehtävämme oli ratkaista tämä ongelma kahden näkökulman kautta; Print-kategoriassa printtiratkaisulla, eli stillikuvan ja aukeaman rajoitukset huomioiden, ja Digital-kategoriassa digitaalisin ratkaisuin.

Miten lähestyä Young Lions -kilpailutyötä?

Työmme alkoi perehtymällä tarkemmin konfliktienratkaisujärjestöjen toimintaan, epävirallisiin rauhanneuvotteluihin sekä aiheesta tehtyyn tutkimukseen. Tätä kautta päädyimme pallottelemaan teemoja, joilla ongelmaa ja toisaalta sen ratkaisua voidaan kuvittaa ja tuoda lähemmäs tavallisen ihmisen arkea.

Valitsimme tietyt temaattiset kärjet, joihin päätimme keskittyä:

-Moni kuvittelee rauhanneuvotteluiden olevan aina poliittisten toimijoiden ja “vanhojen miesten” keskenään käymiä keskusteluja

-Inklusiivisten neuvotteluiden myötä saavutetun rauhan kestävyyttä ei tunnisteta verrattuna voimakeinoin saavutettuun

Näiden pohjalta siirryimme luovaan ratkaisuun, kategoriamme huomioiden.

Kaappaamme biiffikulttuurin ja käännämme sen positiiviseksi

Digital-kategoriaan tunnistimme useamman järjestön nostaman kipupisteen; sosiaalisen median hyödyntämisen ja toisaalta sen riskit – yhä useammassa konfliktissa sitä käytetään entisestään jakamaan osapuolia. Yhdistimme tämän teeman uutta “kulta-aikaansa” elävään biiffikulttuuriin, jossa räppärit ja muut julkisuuden henkilöt tuovat keskinäiset erimielisyytensä osaksi somea ja sisältöään sekä taidettaan.

World Beefs Solved –kampanjaideamme muotoutui näiden julkkiskiistojen ympärille, kaapaten niiden saaman ilmatilan. Kampanjaideassamme nämä henkilöt kutsutaan yhteisen pöydän ääreen, jossa puolueettoman sovittelijan kanssa he pääsevät purkamaan erimielisyyksiään. Yleisö pääsee pienellä tilausmaksulla seuraamaan näitä keskusteluja livestreamilla, ja oppii samalla tekniikoita, joita CMI:n puolueeton keskustelun vetäjä, sovittelija, käyttää.

Lisälahjoitusten keräämisen ohella kampanjamme laajeni myös tulevaisuuden mahdollisuuksissa AI-vetoiseksi “peace coachiksi”, applikaatioksi, jonka kuka tahansa voi ostaa kehittäkseen keskustelu- ja argumentointitaitojaan henkilökohtaisen elämänsä konfliktitilanteissa.

Digital-kategorian työn saralla valmistauduimme myös esittelemään työn tuomaristolle. Osana presentaatioita on aina myös viiden minuutin “roastaus” – se hetki, jolloin tuomaristo pääsee kysymään meiltä tarkentavia kysymyksiä ja haastamaan ideaamme. Olimme valmistautuneet tähän ja tunnistaneet ne kohdat, joista kysymyksiä saattaisi tulla, ja osuimmekin 90-prosenttisesti oikeaan kysymysten osalta. Näin ollen meillä oli selvät sävelet ja perusteet myös haastavampiin kysymyksiin.

Alta kuvaa klikkaamalla saat auki koko työmme:

Young Lions Finland 2025 Digital Gold winning work: World beefs solved by Veera Paukku and Emma Rinneheimo

Digital-kategorian työmme palkittiin kultaisella mitalilla ja vie meidät edustamaan Suomea Cannesiin.

”Honestly, it’s challenging to find meaningful suggestions for improvement here. Anything I might suggest would feel like nit-picking.”

”First off, I am always, always delighted by an approach I never would have thought of myself. Second, taking a social media phenomenon and mixing that with peace is – fresh. And oddly relevant, though on the face of it, these two could have nothing less to do with each other. Your insight that outrage is the new normal, and that CMIs cred can be used to remedy that, is lovely.”

”It was the stronger contender from beginning to end, and it scored very highly in all rounds. I like about this idea that offered a very unique approach, also it was very focused in digitally driven content.”

Rahoituksen epäsuhta – hauraan rauhan hintalappu on iso

Print-kategorian työssä päädyimme kuvaamaan oivalluttavasti ja herättävästi rahoituksen epäsuhtaa; budjettien kasvaessa maailmassa käytetään yli 2 000 miljardia euroa puolustukseen, kun konfliktinratkaisuun käytetään vain alle 83 miljardia. Toisaalta voimakeinoin saavutettu rauha on usein hauras. Valitsimme elementin, josta voimme kuvata sekä hauraan, että kestävämmän vaihtoehdon, ja päädyimme laseihin ja kuksaan.

Visiomme perustui lavastettuun konseptivalokuvaan, jonka rakentaminen studiossa olisi vienyt leijonanosan käytettävissä olevasta työajasta, joten tekoälyn hyödyntäminen oli luonteva ja strateginen ratkaisu.

Hahmottelu alkoi perinteisesti – paperille luonnostelemalla, ja kun yhteinen visio oli selvillä, siirryimme tekoälyn pariin.

Ohjeistimme Midjourneyn luomaan kuvan, jossa valaistus, kuvakulma, tunnelma ja materiaalit vastasivat tavoittelemaamme studiomaista still life estetiikkaa. Saamamme kuvat olivat hyviä, mutta kriittisimmät eli pääelementit eivät toimineet. Lasipino ei näyttänyt aidolta, ja kuksa oli lähinnä geneerinen puumuki.

Oli selvää, että tekoäly tarvitsee meiltä tarkemmat speksit.

Rakensimme Adobe Illustratorissa sommitelman “palikkarakennelmana”, jossa jokaisen elementin paikka, koko ja hierarkia oli tarkkaan määritelty. Nyt meillä oli molemmat: visuaalinen tyyli Midjourneylta ja täsmällinen rakenne Illustratorista.

Näiden yhdistäminen tapahtui Adobe Fireflyssa, jossa pystyimme hyödyntämään sommitelmaohjeen ja tyylireferenssin rinnakkain. Midjourneyn studiokuva toimi visuaalisena lähtökohtana, mutta lopullinen toteutus rakennettiin tarkasti meidän ohjeidemme pohjalta.

Ideamme olisi ajan salliessa mahdollistanut laajentamisenkin; ideoimme muun muassa hataran korttitalon ja yhden rakennustiilen vertailua. Tällä kertaa kilpailutyönä kuitenkin palautettiin ainoastaan yhden sivun ja aukeaman versiot laseista ja kuksasta nimellä Fragile peace.



Print-kategorian työmme sai kommentteja sekä siitä, että idea on hyvä ja toteutus esteettisesti kaunis. Toisaalta saimme kritiikkiä valituista elementeistä metaforina tässä yhteydessä, sekä inklusiivisen rauhan hyötyjen jättämisestä ulos toteutuksestamme.

”Well done, love it. The thinking behind this ad is brilliant. In recent years money has ruled the world and this ad is both emotional and logical in explaining what could actually help.”

”I think you are into something interesting. I like the insight you are bringing but the execution is not there yet. Try to use the same logic but use elements that makes more sense with the theme we are talking. Don’t be afraid to be impactful with your image.”

Tilaa uutiskirjeemme

Opi uutta ja inspiroidu. Emme pommita sinua päivittäin emmekä viikoittain.

Sinua voisi kiinnostaa myös:

Loiva hallinnoi Stigan vaikuttajakampanjaa
Referenssit

Vaikuttajamarkkinoinnin tuella myyntiennätyksiin

STIGA Suomi halusi vauhdittaa akkukäyttöisten ruohonleikkureiden myyntiä – vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Laadukkaan tuotteen ominaisuuksien esiin tuomiseksi tietoisuuskampanjan kärjeksi valittiin vaikuttajien vapaammin käsin tuottama videosisältö.

Valmiina kasvattamaan digitaalista asiakasvirtaa?

Rakennetaan yhdessä digitaalinen kasvupolkusi! Täytä yhteydenottolomake tai ota suoraan yhteyttä – annetaan asiantuntijuutesi näkyä ja houkutella uusia asiakkaita.

Haluatko kuulla, miten lähestyisimme teidän markkinointianne?

Otetaan tutustumispuhelu!